Wednesday 1 April 2015

Bangkai Penyu Spesis Agar Ditemui Di Pantai Penunjuk Kijal

Jabatan Perikanan Negeri Terengganu sedang menyiasat punca kematian seekor penyu daripada spesies Agar yang ditemui di Pantai Penunjuk Kijal di sini tiga hari lepas.
Pengarahnya Abdul Khalil Abdul Karim berkata pihaknya telah menghantar sekumpulan anggota dari jabatan itu untuk menyiasat punca kematian penyu tersebut yang berkemungkinan berpunca daripada kejadian tumpahan minyak yang berlaku di sekitar perairan berkenaan.
“Pihak kami telah menerima laporan penemuan bangkai penyu ini hari ini daripada orang awam yang mana dipercayai penyu tersebut telah mati dua tiga hari lepas dan bangkainya mulai mereput serta berbau.
Dua minggu lalu kita dapati ada berlaku insiden tumpahan minyak di sekitar pantai berkenaan dan kita sedang menyiasat sama ada kematian penyu ini berpunca dari tumpahan minyak berkenaan atau tidak,” katanya kepada pemberita di sini pada Selasa.
Sementara itu salah seorang penduduk, Mohd Yuslan Yusoff berkata penyu itu dijumpai sekumpulan nelayan yang hendak turun ke laut beberapa hari lalu.
“Memang pada awalnya tak sangkalah objek yang terdampar di tepi pantai tu penyu…bila kami pegi tengok ramai-ramai, memang betul penyu dan badan penyu tersebut juga ada luka-luka serta kesan minyak hitam,” katanya.
Mohd Yuslan berkata beliau berharap pihak berkuasa akan mengambil tindakan tegas termasuk melakukan rondaan lebih kerap agar kematian penyu yang semakin pupus tidak terjadi pada masa akan datang.

No comments:

Post a Comment