Tuesday 9 December 2014

Wahid Endut Hina Penternak Ikan Sangkar

Soalan-soalan lisan yang berkisar kepada pengurusan air di terengganu  yang mana telah menjadi perbahasan dalan dewan hari ini.

Wakil Dun Wakaf Mempelan Abdul Wahid Endut yang mengemukan soalan lisan tentang pencemaran air di Kuala Terengganu ketika ini.

“Kebanyakkan pemerhatian saya dengan pencemaran air terutama dalam kawasan kuala terengganu yang kadang kala air payau dan berbau pada satu ketika”

” Ini kerana ramai pengusaha batik yang membuang sisa batik (toksid) kedalam sungai dan juga penternak ikan sangkar yang memberi makanan yang mengeluarkan bau”.

“Kadang kala kita pergi kesangkar ikan itu BAU nya amat menusuk hidung dan ia akan menghasilkan pembiakan bakteria yang membahaya kepada pengguna”.

Untuk makluman semua rekod tahun 2013  Syarikat Air Terengganu (SATU) adalah salah satu pengurusan air terbaik yang ada dalam negara ini katanya Wakil Kemasik.

Dalam hal ini, tiada masalah bagi pengurusan air Terengganu dan pihak kerajaan mempunyai rancangan untuk membina sebuah lagi loji pemprosesan air yang baru di Terengganu ini.images

No comments:

Post a Comment