Monday 15 June 2015

Bantuan dari Terengganu tanda keprihatinan untuk rakyat Sabah


Yb Dato' Rozi Mamat Menyerahkan Cek Bernilai Rm200 ribu
Yb Dato’ Rozi Mamat Menyerahkan Cek Bernilai Rm200 ribu
15 jun 2015 – Kerajaan negeri Terengganu telah menyerahkan bantuan sebanyak RM 200 ribu kepada Kerajaan Negeri Sabah sebagai tanda keprihatinan rakyat Terengganu kepada mangsa gempa bumi yang melanda daerah Ranau baru-baru ini di kediaman Ketua Menteri Sabah hari ini.
Misi bantuan Kemanusiaan Skuad Sukarelawan Transformasi Terengganu Baharu ( SSTTB) ini yang diketuai Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan dan Sumber Manusia Negeri Dato’ Rozi Mamat yang mewakili Menteri Besar Dato ‘ Seri Ahmad Razif Abd Rahman telah menyampaikan cek kepada Menteri di Jabatan Ketua Menteri, Datuk Teo chee Kang yang mewakili Ketua Menteri Sabah Dato Seri Musa Aman. Dato’ Rozi turut menyatakan Terengganu sedia membantu jika Sabah memerlukan bantuan lain untuk mangsa-mangsa yang terlibat.
“Misi kemanusiaan ini turut membuka peluang kepada Sabah jika memerlukan apa-apa bantuan lain dan Terengganu bersedia membantu mangsa gempa bumi, Terengganu mempunyai 5000 ahli skuad Sukarelawan TTB yang bersedia sepanjang masa untuk menghulurkan bantuan ada apa-apa situasi.
” Beliau juga memberitahu wakil SSTTB telah meninjau keadaan di kawasan yang berlaku bencana dan berjumpa dengan pemimpin setempat dan akan berhubung dengan seketriat SSTTB untuk tindakan susulan selepas ini.
Sementara itu, Menteri di Jabatan Ketua Menteri, Datuk Teo chee Kang memberitahu Ketua Menteri Sabah Dato Seri Musa Aman mengucapkan jutaan terima kasih atas bantuan yang disalurkan oleh kerajaan negeri Terengganu.
“Bencana yang luar biasa berlaku di Sabah telah menyebabkan kita memerlukan perbelanjaan yang besar bagi dalam membaiki infrastruktur yang rosak di Ranau, dan bantuan daripada Terengganu ini akan di gunakan bagi membantu mangsa-mangsa gempa bumi” katanya.
“Bantuan ini menunjukkan semangat kekitaan dan 1 Malaysia dalam kalangan negeri di negara ini” tambahnya. Teo turut memberitahu gempa bumi yang berlaku telah menyebabkan pendapatan malim gunung terjejas kerana bergantung kepada aktiviti pendakian sebagai punca pendapatan mereka.
Turut hadir pada Majlis penyerahan tersebut Setiausaha Kerajaan Negeri Sabah Tan Sri Datuk Sri Panglima Sukarti Wakiman, Timbalan Setiausaha Kerajaan Terengganu (Pengurusan) Samiun Salleh, Pengerusi Majlis Belia Terengganu, Zaidi Muda dan beberapa wakil pegawai daripada Kerajaan Negeri sabah.

No comments:

Post a Comment