Thursday 12 February 2015

TTB tumpu tingkat pendapatan isi rumah – Ahmad Razif

Transformasi Terengganu Baharu (TTB) diterjemah dengan mewujudkan peluang pekerjaan, pembinaan rumah mampu milik serta program galakan keusahawanan terutama usahawan mikro dan usahawan graduan.
BESUT – Transformasi Terengganu Baharu (TTB) yang fokus kepada isu sosio-ekonomi akan berusaha meningkatkan pendapatan perkapita isi rumah masyarakat berpendapatan rendah dan sederhana, kata Menteri Besar Datuk Ahmad Razif Abdul Rahman.
Beliau berkata, usaha itu akan diterjemahkan melalui pewujudan peluang pekerjaan, pembinaan rumah mampu milik serta program galakan keusahawanan terutama usahawan mikro dan usahawan graduan.
“Transformasi ekonomi turut memberi tumpuan terhadap pembangunan fizikal, khususnya peningkatan kegiatan ekonomi dan penambahbaikan pembangunan kawasan di bandar.
“Tetapi ini tidaklah bermaksud masyarakat luar bandar akan dipinggirkan,” katanya pada forum TTB di sini hari ini. Teks ucapan beliau dibacakan oleh Pegawai Daerah Besut A Rahim Jusoh.
Ahmad Razif berkata, agenda memperkasakan bandar akan mendatangkan kesan limpahan ekonomi dan merancakkan lagi kegiatan perniagaan yang seterusnya menyumbang kepada pembangunan seluruh negeri untuk dinikmati manfaatnya oleh seluruh rakyat.
Beliau berkata, bagi merancakkan lagi pembangunan di bandar Kuala Terengganu, kerajaan negeri sedang meneruskan rancangan untuk memajukan kawasan muara utara sungai Terengganu setelah perancangan di muara selatan sungai itu hampir lengkap.
Ahmad Razif berkata, pembinaan jambatan baharu yang menghubungkan muara utara dan muara selatan dijadual bermula pada September depan dan bakal mengubah landskap bandar itu sebagai Bandaraya Warisan Pesisir Air.
Selain itu, katanya pembukaan Lebuhraya Pantai Timur 2 (LPT2) baru-baru ini akan menjadi pemacu transformasi Wilayah Ekonomi Pantai Timur khasnya di negeri Terengganu. – Bernama

No comments:

Post a Comment